Zdrowie i Uroda

Wdrażanie elektronicznej dokumentacji medycznej

Wdrażanie elektronicznej dokumentacji medycznej

W związku z informatyzacją polskiej służby zdrowia cała dokumentacja gromadzona latami w przychodniach i szpitalach ma zostać przeniesiona do poręcznych twardych dysków. Wprawdzie ten proces trwa już od kilku lat, zaś terminy zakończenia poszczególnych etapów wdrażania elektronicznej dokumentacji medycznej były już nieraz przesuwane, to jednak do 2018 roku mają już działać podstawowe funkcjonalności, jak np. elektroniczna recepta. W każdej przychodni potrzebny będzie zatem dobrej jakości internet oraz oprogramowanie medyczne.

Co zmieni elektroniczna dokumentacja medyczna?

Dokumentacja medyczna na serwerach, dostępna online to przede wszystkim sprawniejsze funkcjonowanie przychodni. Informacje o stanie zdrowia i historii choroby pacjenta będą łatwiej i szybciej dostępne dla lekarzy, którzy mogą zlecić badania czy sprawdzić wyniki pacjenta przez internet. Elektroniczna dokumentacja ma także zminimalizować koszty związane z kopiowaniem i udostępnianiem dokumentów. W systemie P1, nad którym pracuje obecnie CSIOZ, dostępne będą także funkcje usprawniające obsługę pacjentów, takie jak przypomnienia o wizytach drogą elektroniczną czy zarządzanie listami pacjentów.

Karta pacjenta online

W ramach programu P1 powstają również internetowe konta pacjenta, na których będzie można znaleźć informacje o przebiegu leczenia, świadczeniach medycznych (zarówno publicznych, jak i prywatnych) oraz stosowanych lekach. Na karcie online będą pojawiały się również bieżące recepty oraz wskazówki stosowania leków. Zaletą tego typu konta jest łatwiejszy dostęp pacjentów do swoich danych bez konieczności udawania się do przychodni. Możemy umówić się na wizytę online czy przesunąć jej termin lub też sprawdzić, na kiedy mamy zaplanowane najbliższe badania czy jakie skierowania oczekują na realizację. W związku z tym, że takie informacje muszą być odpowiednio chronione, internetowa karta pacjenta będzie funkcjonowała na podobnych zasadach jak konto bankowe online. Do założenia internetowego konta pacjenta niezbędne będzie wypełnienie właściwego formularza i potwierdzenie tożsamości przy pomocy profilu zaufanego ePUAP, podpisu elektronicznego lub osobiście we wskazanej placówce.

Recepta ze smartfona

Głównym celem wprowadzenia elektronicznej recepty jest m.in. zniwelowanie problemu nieczytelności recept (konsekwencje nieczytelnej recepty mogą niekiedy zagrażać zdrowiu i życiu pacjenta), a także fałszowania druków. E-recepta ma umożliwić także zwiększenie kontroli nad refundacją leków. Recepta wprowadzana przez lekarza do systemu P1 będzie widoczna z poziomu elektronicznego konta pacjenta, zatem dostęp będzie miał do niej zarówno lekarz i pacjent, jak też farmaceuta. Tak zapisaną receptę pacjent może pobrać na smartfon – farmaceuta zeskanuje kod kreskowy z wyświetlacza i uzyska dostęp do recepty w systemie. Aby ułatwić wystawianie e-recept, producenci oprogramowania medycznego oferują szereg dodatkowych funkcjonalności – na www.mediporta.pl/elektroniczna-dokumentacja-medyczna-obowiazkowa-od-1-01-2018/ dostępna jest np. integracja z bazami leków, automatyczne wznawianie recept z historii choroby czy podpowiadanie poziomów refundacji.

Udostępnij