Biznes

Kancelaria notarialna – co warto wiedzieć?

Kancelaria notarialna – co warto wiedzieć?

Kancelaria notarialna wielu osobom kojarzy się jedynie ze sporządzaniem tajemniczych aktów i spisywaniem testamentów. Większość nie do końca zdaje sobie sprawę z tego, kim tak naprawdę jest notariusz i czym się zajmuje na co dzień. A warto co nieco wiedzieć, ponieważ każdy prędzej czy później korzysta z usług kancelarii notarialnej.

Czym zajmuje się kancelaria notarialna?

Notariusz zawsze musi działać zgodnie z prawem i być bezstronny, ponieważ jest osobą zaufania publicznego. Kancelarie notarialne zobowiązane są do zachowania tajemnicy notarialnej. Wszelkie czynności wykonywane przez notariusza mają charakter dokumentów urzędowych.

Wszystkie z nich muszą być zapisane w języku polskim. Jeśli zainteresowani potrzebują natomiast dokumentów napisanych w języku obcym, to na ich żądanie zostaną wówczas wykonane. Jednak często niezbędna jest w takich sytuacjach dodatkowa pomoc tłumacza przysięgłego.

Notariusz najprościej rzecz ujmując zajmuje się sporządzaniem aktów notarialnych zawierających wolę stron. Dokumenty te w głównej mierze dotyczą darowizn, spadków, obrotu nieruchomościami, a także przykładowo założenia spółki akcyjnej.

Gdzie notariusze wykonują swoją pracę?

Większość swojej pracy notariusze wykonują w kancelarii notarialnej. Czasami zdarzają się jednak takie sytuacje, w których zmuszeni są do wykonywania swoich obowiązków poza kancelarią. Najczęściej powodem takiego obrotu sprawy jest zły stan zdrowotny klienta na przykład podczas spisywania testamentu.

Notariusze mogą ponadto uczestniczyć w wolnym zgromadzeniu spółek i wspólnot mieszkaniowych. Warto także wspomnieć o tym, że wielu z nich w sprawach niezwykle ważnych zajmuje się samodzielnie dostarczaniem oświadczeń.

W jaki sposób zostać notariuszem?

Aby zostać notariuszem trzeba przejść naprawdę długą drogę i nie jest to proste zadanie. Należy ukończyć wyższe studia prawnicze zakończone tytułem magistra. Następnie trzeba odbyć aplikację notarialną, która trwa 3 i pół roku, w trakcie której konieczne jest także odbycie sześciomiesięcznej praktyki w sądzie.

Aplikacja notarialna kończy się egzaminem, który musi być zakończony wynikiem pozytywnym. Ostatni etap to dwuletni staż na stanowisku asesora czyli zastępcy notariusza. Dopiero po jego zakończeniu można starać się o nominację, co pozwoli na prowadzenie własnej kancelarii.

Artykuł powstał w oparciu o materiały znalezione na notariusz-bydgoszcz.com.pl

Udostępnij

zobacz inc.org Kwietnik kubik stalowy loft